آرشیو وبلاگ

سیستم ایمنی بدن و راه های تقویت آن

سیستم ایمنی بدن و راه های تقویت آن

بعد از یک روز گرم و پر فعالیت تابستانی، بلافاصله یک دوش آب خنک و نوشیدن آبمیوه سرد غوغا می کند. کولر را روشن می کنید و با وزش ملایم و خنک باد آن چشم ها کم کم گرم می شود اما... کی فکرش را می کرد وسط گرمای تابستان به دنبال دکتر و راه های تقویت سیستم ایمنی بدنتان باشید. تقویت سیستم ایمنی بدن، زمستان و تابستان ندارد بلکه باید در هر زمانی به دنبال راه ها و روش هایی برای بهبود آن باشید. در ادامه مطلب به توضیح کامل و جامع پیرامون این سیستم قوی و مهم بدن خواهیم پرداخت.

سیستم ایمنی بدن و واقعیت های عجیب آن

سیستم ایمنی بدن

بدون شک همه می دانید عاملی که می تواند از بدن شما در برابر انواع بیماری ها، باکتری ها و میکروب ها محفاظت کند، سیستم ایمنی است. بیشتر افراد با ذکر نام سیستم ایمنی بدن یاد گلبول های سفید می افتند که این یادآوری تا حدود بسیار زیادی درست است اما آیا گلبول های سفید در مبارزه با این حجم از میکروب و باکتری تنها هستند؟

گلبول های سفید حکم سرباز را در بدن دارند و به سرعت در مقابل تمامی عوامل بیماری زا قد علم می کنند اما سیستم ایمنی، شبکه ای از سلول ها در سراسر بدن است که از پوست آغاز می شود. پوست به عنوان یک محافظ، اولین صد دفاعی بدن در برابر میکروب ها است. شاید برایتان جالب باشد اما مخاط بینی و بزاق دهان نیز جزئی از سیستم ایمنی شناخته می شوند. مخاط و بزاق معمولا میکروب ها و باکتری ها را به خود جذب می کنند و در بدو ورود با آن ها مبارزه کرده و از نفوذ آن ها به بدن جلوگیری می کنند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که پوست، مخاط و بزاق دهان با باکتری ها مبارزه کرده و اجازه ورود میکروب به بدن را نمی دهند، پس چگونه باز هم ما دچار انواع بیماری ها می شویم؟ متاسفانه درصد زیادی از باکتری ها و میکروب ها به راحتی از این دو سد عبور کرده و در بدن تکثیر می شوند اما جای نگرانی نیست، زیرا سربازان بدن، آمادگی کامل برای دفاع از شما را دارند.

جالب است که بدانید سیستم ایمنی بدن شما یک حافظه ای دارد و می تواند در صورت ورود مجدد باکتری و میکروب قبلی، بدون هیچگونه مشکلی دفاع کند و از شر مهاجمان خلاص شود. به اصطلاح، بدن ماده ای به نام آنتی بادی ترشح می کند که مقابل بیماری مقاوم می شود. می توان این موضوع را به کمک ویروس کرونا به طور کامل توضیح داد؛ به گونه ای که اگر فردی دچار بیماری کرونا می بود و سلامت خود را مجددا به دست می آورد، تا مدت های طولانی، در برابر این بیماری مصون می ماند.

آنتی بادی

سیستم ایمنی بدن انسان بسیار فوق العاده است و دارای ویژگی های متعددی می باشد. از جمله خصوصیات آن شامل:

  1. بسیار اتفاق می افتد که فردی دچار تب می شود و معمولا آن را به اشتباه، یک بیماری تلقی می کند اما باید بدانید که تب تنها یک علامت است که سیستم ایمنی بدن شما درگیر مبارزه با یک بیماری است. عطسه، سرفه و گلو درد نیز می توانند برای انسان آزار دهنده باشند اما همگی نشان از سلامت سیستم ایمنی بدن است.
  2. در تمام نقاط بدن شما خون در جریان است و در هر قطره از آن، حدود 370 هزار گلبول سفید وجود دارد، بنابراین می توان گفت سیستم ایمنی بدن در هر لحظه و در هرکجای بدن، آماده دفاع و مبارزه و با عوامل خارجی می باشد.
  3. یک موضوع جالب پیرامون سیستم ایمنی بدن، توانایی انتقال مصونیت بیماری از مادر به نوزاد شیرخوار است. زمانی که بدن مادر حاوی آنتی بادی باشد، این مصونیت توسط شیر مادر به نوزاد منتقل می شود.
  4. هرچند که بدن پس از غلبه به بیماری، آنتی بادی ترشح می کند اما متاسفانه این مورد برای ویروس هایی که دائما در حال رشد و جهش هستند، کارآمد نیست؛ به همین دلیل شما ممکن است هرسال دچار سرما خوردگی و آنفولانزا شوید.


بیشتر بخوانید: بهترین قرص ویتامین سی


تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن را می توان از چندین روش تقویت کرد. رژیم غذایی سالم، سبک زندگی صحیح و استفاده از مکمل ها راه هایی است که می تواند سیستم ایمنی بدنتان را تا حد زیادی تقویت و قوی کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سبک زندگی صحیح

  1. کنترل استرس

کنترل استرس

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، میان استرس و سیستم ایمنی بدن ارتباط بسیار زیادی وجود دارد. هرچه فرد بیشتر در معرض عوامل استرس زا باشد، گلبول های سفید و پادتن ها کاهش پیدا می کنند و چنانچه میزان استرس از کنترل خارج شود و تبدیل به مشکل مزمن شود، تعداد بیشتری از گلبول های سفید از بین می روند که در نهایت ایمنی بدن با مشکل مواجه می شود.

اگر فرد در دوره استرس زای زندگی خود باشد، پاسخ بدن نسبت به عفونت ها و زخم ها تا حد زیادی کم تر شده و سیستم ایمنی به مرور ضعیف تر خواهد شد. شما می توانید با انجام خود مراقبتی و کمک گرفتن از یک متخصص، اقدام به کنترل استرس و اضطراب خود کنید.

  1. ورزش

ورزش

ورزش کردن و داشتن تحرک، بهترین روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. معمولا انجام حرکات کششی و جنبشی تا حد زیادی با ترشح دوپامین سبب سر زندگی، شادابی و کاهش استرس می شود. زمانی که بدن دارای تحرک است، گردش خون بهتر و سریع تر انجام می شود که همین مورد تاثیر مثبتی بر تقویت گلبول های سفید دارد. علاوه براین، ورزش کردن برای جلوگیری از حملات قلبی نیز بسیار مفید خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید به طور مرتب ورزش کنید تا علاوه بر سلامتی، از حال خوب نیز برخوردار باشید.

  1. خواب کافی و منظم

تنظیم خواب

خواب شبانه از هر جهتی، دارای اهمیت بالایی است و حدود 6 الی 8 ساعت خواب برای سلامتی لازم می باشد. بسیاری از افراد این زمان را به خواب خود اختصاص می دهند اما از اهمیت ساعت خواب آگاه نیستند. 7 ساعت خوابیدن در طول روز نه تنها هیچ فایده ای برای بدن ندارد، بلکه سبب آسیب های زیاد در طولانی مدت می شود. زمان استراحت بدن در طول شب است و حتی بدن انسان زمانی از شب که خواب عمیق می شود، اقدام به ترشح برخی از هورمون ها و دفع بعضی از سموم بدن می کند؛ بنابراین اختصاص یک زمان مشخص برای خوابیدن، بسیار مهم تلقی می شود.


بیشتر بخوانید: تونر چیست و چگونه استفاده می شود؟


تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم، ویتامین و مواد مورد نیاز برای بدن را فراهم می کند و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. معمولا مهم ترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، ویتامین C است. علاوه بر ویتامین سی، ویتامین های A و E نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در ادامه به بررسی مواد غذایی خواهیم پرداخت که برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارای ارزش زیادی هستند.

  1. مرکبات

مرکبات

معمولا کسی که دچار سرما خوردگی می شود، باید بیشتر از آبمیوه ها استفاده کند؛ به خصوص آب مرکبات که سرشار از ویتامین سی است. این ویتامین می تواند برای تولید و رشد گلبول های سفید بدن موثر باشد؛ بنابراین مصرف میوه های زیر دارای ارزش غذایی بالایی هستند:

  • گریپ فروت
  • نارنگی
  • پرتقال
  • لیمو
  • لیموترش
  1. ژل رویال

ژل رویال

ژل رویال، یک ماده آنتی اکسیدان است که خواص ضد میکروب دارد و می تواند سبب افزایش گلبول های سفید شود. این ماده غنی می تواند بدن را در برابر سرما خوردگی و آنفولانزا مقاوم کند. این ژل که به ژل سلطنتی معروف است، یک ماده چسبناک و کرم رنگ است و توسط زنبوران عسل جوان تولید می شود.

  1. کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی، این سبزی تقریبا بی مزه، سرشار از ویتامین سی و بتاکاروتن (ماده ای که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود) است که با قدرت آنتی اکسیدانی بالا، برای کودکان، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، واجب می باشد. توصیه می کنیم خصومت شخصی را با این سبزی کنار گذاشته و از فواید آن بهره ببرید.

  1. سیر

سیر

خواص سیر و تاثیرات مثبت آن روی بدن از زمان های گذشته برای همه واضح و روشن بوده است. ماده ای که به دلیل بوی نسبتا زننده، کم تر مورد استفاده قرار می گیرد. فارغ از بویی که این ماده ایجاد می کند، مقدار بسیار کم آن برای بدن کافی بوده و به بهبود سلامت، کمک می کند. سیر قدرت ضد عفونی کننده بالایی دارد تا جایی که در زمان های گذشته به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گرفت.

  1. ماست

ماست

ماست یکی از منابع تامین ویتامین دی به شمار می رود و این ویتامین برای بدن موثر می باشد اما تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم ماست سبب تولید پروتئین خاصی در بدن می شود که به تولید و افزایش گلبول های سفید کمک می کند. پیشنهاد می شود ماستی که استفاده می شود پروبیوتیک باشد تا به افزایش باکتری های مفید معده نیز کمک کند.       

  1. چای

چای

چای ها در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام می توانند به طور جداگانه ای روی بدن و خلق و خو تاثیر داشته باشند. چای ماده ای است که پس از یک روز شلوغ و پر تنش، تمامی خستگی را گرفته و انرژی مجدد به شما هدیه می کند. از انواع چای می توان چای سیاه، سبز، زرد چوبه، سفید و زنجبیل نام برد. تمامی چای های ذکر شده سرشار از آنتی اکسیدان هستند و تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی شما خواهند داشت. چای معمولا منبع خوبی از آمینو اسید است که دارای خواص ضد میکروب می باشد اما در مصرف چای دقت کنید؛ زیرا ممکن است به این نوشیدنی خوب و دوست داشتی معتاد شوید.

  1. آجیل

آجیل

دسته ای از چربی ها وجود دارند که برای بدن ضروری هستند و نه تنها مضر نیستند بلکه حاوی ویتامین هایی بوده که برای تقویت تقویت سیستم ایمنی بدن حیاتی می باشند. آجیل ها حاوی مواد و املاح معدنی هستند که یک منبع مهم برای جبران کمبود ویتامین های بدن به شمار می روند. همچنین مصرف آجیل می تواند بدن را در برابر انواع بیماری ها مقاوم کند.

سعی کنید مواد غذایی بالا را در رژیم خود قرار دهید تا سیستم ایمنی نسبتا قوی داشته باشید و دچار سرما خوردگی، بیماری و یا عفونت خاصی نشوید.


بیشتر بخوانید: اسکراب چیست؟


محصولات فوراور برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معمولا از مکمل ها برای جبران خلا و کمبود ویتامین ها استفاده می شود. زمانی که مواد مغذی مورد نیاز بدن توسط رژیم تامین نشود، استفاده از مکمل های غذایی، امری واجب و ضروری به شمار می رود. مکمل ها و محصولات فوراور با کیفیت بالا، یکی از راه های مطمئن برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن هستند. از جمله مکمل هایی که می توانند تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند شامل:

ایموبلند

یکی از مکمل های غذایی پرفروش فوراور، مکمل ایموبلند نام دارد. این مکمل با تامین ویتامین های مهم و مواد مغذی مورد نیاز بدن، سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و سبب بهبود آن می شود. این مکمل غذایی حاوی ویتامین سی، ویتامین دی و زینک است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و تمامی جنبه های سیستم ایمنی را پوشش می دهد.

ژل رویال فوراور

ژل رویال یک منبع مغذی از کلسیم، آهن، فسفر و ویتامین های گروه B است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری به شمار می روند. این ژل با افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، سبب بهبود سریع بدن می شود. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است که علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، برای شفافیت و تقویت پوست و مو تاثیرگذار خواهد بود.

قرص ویتامین سی فوراور

ویتامین سی، مهم ترین ماده برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن است؛ از این رو فوراور شروع به عرضه مکمل های ویتامین سی کرده است. ویتامین سی دارای آنتی اکسیدان بالایی است که تاثیر به سزایی در فعالیت سیستم ایمنی بدن خواهد داشت. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، این ماده، مهم ترین عنصر برای تولید کلاژن به شمار می رود؛ بنابراین ویتامین سی برای شادابی و طراوت پوست نیز ضروری می باشد.

مولتی ویتامین دیلی

یکی از مکمل های غذایی که حاوی ویتامین A، C، E و D است و سلامت شما را تضمین می کند، مولتی ویتامین دیلی فوراور می باشد. در صورتی که به طور روزانه از این مولتی ویتامین استفاده شود، ضعف و خستگی از بین رفته و سطح انرژی بدن تا حد زیادی بالا می رود. لازم به ذکر است که با تغذیه صحیح و تامین مواد مورد نیاز بدن، سیستم ایمنی، عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه